Τρίτη, 14 Αυγούστου 2012

«Πρότυπο Συζύγου καὶ Μητέρας» Ἁγία Νόννα

γία Νόννα γεννήθηκε τ 304 μ.Χ. στν κώμη ριανζ τς Καππαδοκίας, πο βρισκόταν κοντ στν πόλη Ναζιανζό. Ο γονες τς νομάζονταν Φιλτάτιος κα Γοργονία. σύζυγός της Γρηγόριος ταν εσεβς νθρωπος, λλ εχε σπασθ τν αρεση τν ψησταρίων, ο ποοι νομάζονταν τσι, πειδ πίστευαν τι ψιστος Θες δν εναι Τριαδικός. λλ γία Νόννα μ τν πομονή, τν γάπη κα τν θερμ προσευχ τς κατάφερε ν τν παναφέρη στν ρθόδοξη πίστη. Βαπτίσθηκε τ 325 μ.Χ., γινε Κληρικός, κα μάλιστα ναδείχθηκε νας π τος καλύτερους πισκόπους της κκλησίας. γιος Γρηγόριος κα γία Νόννα πέκτησαν τρία παιδιά, τοι τν γιο Γρηγόριο τν Θεολόγο, τν γιο Καισάριο κα τν γία Γοργονία. Πρόκειται δηλαδ γι μι ελογημένη οκογένεια, τς ποίας λα τ μέλη εναι γιοί της κκλησίας.Τ τέλη τς γίας Νόννας σαν ερηνικά.
βίος κα πολιτεία τς μς δίνουν τν φορμ ν τονίσουμε τ κόλουθα:Πρτον. Ο γγαμες γυνακες κα ο μητέρες πρέπει ν χουν τν γία Νόννα ς πρότυπο, πειδ πρξε, ντως, πρότυπο συζύγου κα μητέρας. γαποσε τν σύζυγό της μ μι γάπη, ποία πήγαζε π τν Θεό, ποος εναι γάπη. Γι’ ατ κα γάπη τς ταν αθεντική, νιδιοτελής, χωρς μερομηνία λήξης. Δν σκέφτηκε οτε στιγμ ν γκαταλείψη τν σύζυγό της, πειδ κενος παρασύρθηκε στν αρεση, λλ μλλον τότε το δειξε μεγαλύτερη γάπη. πλισμένη μ πίστη κα πομον προσευχόταν μ περισσότερη θέρμη στν Θεό, γι ν τν φωτίση ν πιστρέψη στν ρθόδοξη πίστη, πράγμα πο τελικ γινε. λλ κα τ παιδι τς τ βοήθησε μ τν γάπη, τ φωτειν παράδειγμα κα τν προσευχή της. λλωστε, τ παιδι τς σαν καρπς τς μπονης προσευχς της. Τ πέκτησε ρκετ χρόνια μετ τν γάμο της κα γι’ ατ γιος Γρηγόριος Θεολόγος τν ποκαλοσε χαϊδευτικ Σάρρα. Προσευχόταν, λοιπόν, κα παρακαλοσε τν Θε ν τς χαρίση παιδί. Κα πως γία ννα μητέρα το Προφήτου Σαμουήλ, στν Παλαι Διαθήκη, τσι κα ατ τ ταξε στν Θεό. Το ποσχέθηκε, δηλαδή, ν το φιερώση τ παιδ πο θ τς χάριζε. Θες εσάκουσε τν προσευχή της κα μάλιστα τς χάρισε τρία παιδιά. πρωτότοκος γιός της, γιος Γρηγόριος Θεολόγος, μ θαυμάσιο ποιητικ λόγο, ξέφρασε ατν τν λαχτάρα τς μητέρας του γι τν πόκτηση παιδιο, τς προσευχές, τ τάξιμό της, καθς κα τ τι πέτυχε το σκοπο της. Γράφει:
«ρσενικ παιδ ποθώντας στ σπίτι της ν δ -πολλν κοιν λαχτάρα προσεύχεται στν Θε παρακαλώντας ν λάχη ,τι ποθε ς ταν συγκράτητη, προσφέρει δρο ατν πο γύρευε ν λάβη δια θερμ προσφέροντας σο ζητοσε.π τν προσευχ δν βγαίνει μ’ δεια χέρια».Κα λλο γράφει πάλι γι τν μητέρα του: «Ποις καιρς κα ποις τόπος δν τν εδε ν προσεύχεται; προσευχ ταν πρώτη της δουλει μόλις στελνε Θες τν καινούργια μέρα... ταν φιερωμένη λόψυχα στν Θεν κα τν εσέβειά της δν τν εχε μόνον γι τν αυτό της, λλ κα γι ν τν μεταδίδη στ παιδιά της». Κα γεμάτος θαυμασμ κα εγνωμοσύνη γι τν μητέρα του, ναφωνε: «Οδν μητρς εσπλαγνότερον. Κα τοτο λέγω, να τιμάσθαι νομοθετήσω τς μητέρας... Τί μητρς συμπαθέστερον;».Στ σημεο ατ θ πρέπει ν σημειωθ τι κα κείνη «χρεωστοσε τν νατροφή της στος πίσης καλος γονες της». δ βλέπουμε τι πάρχει μία συνέχεια. Δηλαδή, μία μεταλαμπάδευση τς ληθινς εσέβειας π γενι σ γενιά. Μ λλα λόγια, βλέπουμε μι αθεντικ ρθόδοξη Χριστιανικ οκογένεια, μι «κατ’ οκον κκλησία», μέσα στν ποία τ παιδι δέχονται τν ληθιν πίστη κα τν αθεντικ γάπη, κα στν συνέχεια, μ τν σειρά τους, τς μεταλαμπαδεύουν στ δικά τους παιδιά.Δεύτερον. γία Νόννα ταν φίλεργη κα φιλόπονη. Παρ τ τι δν εχε οκονομικς δυσκολίες ν τούτοις ργαζόταν κα τσι γινόταν φωτειν παράδειγμα στος γύρω της κα κυρίως στ παιδιά της. κανε λες τς δουλεις το σπιτιο, φρόντιζε τ μέλη τς οκογένειάς της κα παράλληλα σχολετο μ τν ρόκα κα τ δράχτι, καθς πίσης φαινε στν ργαλει γι τς δικές της νάγκες, λλ κα γι τος φτωχούς. σύζυγός της γιος Γρηγόριος σπούδασε τν νομικ πιστήμη κα ργαζόταν κα ατς ς νώτερος πάλληλος. λλ κα ς πίσκοπος, ργότερα, ργάσθηκε σκληρ γι τν προκοπ το λογικο ποιμνίου πο το μπιστεύθηκε κκλησία. γιος Γρηγόριος Θεολόγος στ παραπάνω ποίημά του, τ φιερωμένο στν μητέρα του, λέγει κα τ ξς:
«λλη φημίζεται γι κόπους τς μέσα στ σπίτι,
λλη γι τν μορφιά, λλ κα τν φρονιμάδα της,
λλη γι ργα εσεβείας γι’ σθένειες στ σμα,
γι δάκρυα, γι προσευχή, γι περίθαλψη πτωχν.
Μ Νόννα καλοτυχίζεται γι λα».
γία Νόννα δν εχε χρήματα ξεχωριστ π τν σύζυγό της. Στ ελογημένο ατ νδρόγυνο τ πάντα σαν κοιν κα νας συμπαραστεκόταν στν λλον στ ργα τς φιλανθρωπίας. Κα ο δύο γαποσαν κα φρόντιζαν σους εχαν νάγκη, διαίτερα μως γία Νόννα πρξε προστάτης τν πτωχν κα κυρίως τν βασανισμένων γυναικν κα τν ρφανν παιδιν, γεγονς πο κανε τν γιο Γρηγόριο τν Θεολόγο ν π: «Ποις ναδείχθηκε σ τόσο μεγάλο βαθμ προστάτης τν ρφανν κα τν χηρν; Ποις συμπαραστάθηκε τόσο πολ κα παρηγόρησε ληθινά τους πενθοντας;». Στ’ λήθεια Νόννα «ναν πλοτο θεωροσε σφαλ κα λιγόστευτο, τν προσφορ στος φτωχούς».
Σίγουρα, ποτελε πρότυπο χι μόνον γι τς συζύγους κα τς μητέρες, λλ γι λες τς γυνακες, ο ποες καλονται ν μιμηθον τς ρετς κα τν σωτερική της ραιότητα. Γιατί τν γία Νόννα -παρ τ τι ταν κα ξωτερικ μορφη- ατ πο τν νδιέφερε πραγματικ κα τν κανε ν ξεχωρίζη ταν σωτερική της ραιότητα κα μορφιά. «Μι ραιότητα γνώριζε κα προσπαθοσε ν διατηρ στν αυτό της, κα ατ ταν μορφι τς ψυχς», ποία μένει φθαρτη στν χρόνο, φο συνδέεται μ τν αθεντικ γάπη, ποία εναι «συνομήλικη μ τος αἰῶνες».

ΙΟΥΛΙΟΣ 2012
ρχικ σέλιδα



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου