Κυριακή, 11 Αυγούστου 2013

ΠΕΡΙ ΣΥΧΝΗΣ ΘΕΙΑΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ




ΕΟΡΤΙΟΣ ΛΟΓΟΣ

ΠΕΡΙ ΣΥΧΝΗΣ ΘΕΙΑΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Εκφωνήθηκε στις 22/8/2011 στον Ιερό Ναό της Κοιμήσεως Θεοτόκου Ασπροποτάμου

Από τον καθηγούμενο της Ιεράς Μονής Αγίου Νικολάου Αναπαυσά Αγίων Μετεώρων

Αρχιμ. Πολύκαρπο

«Το Σώμα σου το Άγιον Κύριε Ιησού Χριστέ ο Θεός ημών, γένοιτο μοι εις ζωήν αιώνιον και το Αίμα σου το Τίμιον εις άφεσιν αμαρτιών»




Η Θεία Ευχαριστία Σεβασμιότατε Πάτερ και Δέσποτα και αγαπητοί μου αδελφοί, αποτελεί την τελική και πληρέστερη δωρεά του Θεού πρός στους ανθρώπους.

Κάθε φορά που ο πιστός μετέχει στην Θεία Λειτουργία καλείται με προυποθέσεις πάντοτε να συμμετέχει στη Θεία Μετάληψη. Η αδικαιολόγητη αποχή συνιστά μια σοβαρή παράληψη πού δεν προάγει την πνευματική ζωή. Πολλοί είναι εκείνοι που προσέρχονται σπάνια στο μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, με την δικαιολογία της προσωπικής τους αμαρτωλότητος. Αν και αυτό μοιάζει να κρύπτει μία ευλάβεια, δεν είναι παρά παγίδα του διαβόλου, για να μένει αβοήθητος στον αγώνα του, και τελικά να γίνεται θεριάλωτος της κακίας του πονηρού.




Κανείς δεν είναι αναμάρτητος και πραγματικά άξιος να γίνει κοινωνός του Σώματος και του Αίματος του Κυρίου. Η χάρις και το πλούσιο έλεος του Θεού τον καταξιώνει, που έρχεται να αναπληρώσει τα ελλείματά του και να στηρίξει τις αδυναμίες του. ‘Όταν ο χριστιανός προσέρχεται με μετάνοια και εξομολόγηση ειλικρινή, πνευματική και σωματική προετοιμασία και προσοχή και φυσικά με την ευλογία του πνευματικού του οδηγού που γνωρίζει τον προσωπικό του αγώνα.

Όταν μετέχουμε στο μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, μεταλαμβάνουμε του Σώματος και του Αίματος του Θεανθρώπου και ενσωματωνόμαστε σε Αυτόν. Για το λόγο αυτό το Μυστήριο ονομάστηκε Θεία Κοινωνία, δηλαδή κοινωνία και ένωση του Θεού με τον άνθρωπο.

Είναι το κατ’εξοχήν αποκαλυπτικό Μυστήριο της αγάπης του Θεού, που διαπνέει όλο το έργο της Θείας Οικονομίας. Ο Κύριος λαμβάνει δούλου μορφήν και καταδιώκει με το έλεός του τον πεπτωκότα άνθρωπο, για να τον λυτρώσει από τον ζυγό της ανθρωποκτόνου αμαρτίας.

Η στιγμή της θείας κοινωνίας το κεντρικότερο και ουσιαστικότερο σημείο της λατρευτικής συνάξεως είναι ώρα φρικτή και μοναδική που μεταμορφώνει αγιάζει και λαμπρύνει, μετατρέπει σε θεό κατά χάριν τον άνθρωπο που μετέχει σ αυτήν.

Εμείς οι σημερινοί χριστιανοί (αντίθετα με τους πρώτους χριστιανούς ) προκρίνοντας τας ηδονάς του κόσμου αμελούμεν και καταφρονούμεν την πνευματική και ουράνια τροφή της Αγίας Μεταλήψεως,προετοιμαζόμενοι με την με την πρέπουσα παρασκεή

Μεταλαμβάνουμε το σώμα και το αίμα του γλυκυτατου μας Ιησού Χριστού

Δια να ενδυναμώνεσθαι με την χάριν της Αγίας Μεταλήψεως,να απέχεται από κάθε κακό να εργάζεσθε το αγαθόν,να αγιάζεσθε και θεοποιήσθε μας προτρέποι ο Άγιος νικόδημος.Προτού μεταλάβη ο χριστιανός κάμνει την πρέπυσα προετοιμασία εις τον πνευματικό του, συντρίβεται και διορθώνεται, αποκτά προσοχή στον εαυτό του, φυλάσσεται από τους εμπαθείς λογισμούς όσο το κατά δύναμιν και από κάθε άλλη κακία, αγρυπνεί, γίνεται ευλαβέστερος σκεπτόμενος ποίον Βασιλέα έχει λάβει μέσα εις τον εαυτό του.

Αφού μεταλάβη σκεπτόμενος ποια φρικτά μυστήρια εκοινώνησε προσέχη εις τον εαύτο του να μην ατιμάση την χάρη. Φοβείται, συστέλεται, θέτη φύλακα στους λογισμούς,αρχίζει ακριβεστέραν και ενάρετον ζωήν.

Όταν δε πάλι σκεφθή, ότι με τας ολίγας ημέρας μεταλάβη, διπλασιάζη την προσοχή,προσθέτη προθυμίαν μεγαλυτέραν εγκράτειαν,αγρυπνία,κόπους και αγωνίζεται περισσότερον. Όλα τα αντίθετα προξενέι η αραιά μετάληψης.

Έκεινος που αργοπορεί να ματαλάβη,ουδεμίαν προετοιμασία κάμνει, δεν γίνεται προσεκτικός δεν προφυλάσσεται από τους πονηρούς λογισμούς,διότι η αργοπορία τον ρίπτει εις αμέλιαν και ψυχραίνεται η αγάπη και η ευλάβεια προς τον θεό.

Κατά τους πρώτους χριστιανικούς χρόνους ,δεν προβλεπόταν κάποια ειδική νηστεία πριν από την μετάληψη.Οι πιστοί κοινωνούσαν καθημερινώς μετά τα δείπνα της αγάπης.όταν όμως αυτό για κάποιο λόγο έπαυσε να γίνεται, τα πράγματα άλλαξαν και η ευλάβεια προς τη θεία κοινωνιά,οδηγήσε στο να θεσμοτηθή από τη εκκλησία η αποχή από κάθε τροφή και νερό,από την ώρα του δείπνου το αργότερο από το μεσσονύκτιο της προηγούμενης ημέρας.Αργότερα η συνήθεια των χριστιανών να κοινωνούν μόνο δύο ή τρείς φορές το χρόνο οδήγησε σε μια ευρήτερη νηστεία προ της θείας κοινωνίας . Ωστόσο άπο το κίνημα των κολλυβάδων και μετ,κυρίως χάρη στην διδασκαλια του αγίου νικοδήμου του αγιορείτου άρχισε να επανέρχεται η καλή συνήθεια της τακτικής θείας ματαλήψεως.οπότε και η νηστεία διαμορφώθηκε ανάλογα.

Οι πιστοί που έχουν μια τακτική μυστιριακή ζωή και προσοχή στον πνευματικό τους ς αγώνα, τηρουν καταρχήν απαραιτήτως την άλαδη νηστεία της τετάρτης και της παρασκεύης όταν μπορούν να κοινωνήσουν την Κυριακή.Το Σάββατο το οποίο απαγορεύται από του ιερούς κανόνες η ανέλαιος νηστεία(εκτός Μ.σαββάτο)καταλύουντο μεσσημερι το λάδι ενώ το βράδυ παίρνουν αλάδοτο φαγητό η και κάτι απλούστερο(ένα ρόφημα,φρούτα.ξηρούς καρπούς κ.λ.π

Σε λίγο από τον ιερέα θα ακούσουμε ‘ΜΕΤΑ ΦΟΒΟΥ ΘΕΟΥ ΠΙΣΤΕΩΣ ΚΑΙ ΑΓΑΠΗΣ ΠΡΟΣΕΛΘΕΤΕ’

Τι σημαίνουν όμως τα λόγια αυτά και τι αντίκτυπο πρέπει να έχουν στην ζωή μας,ώστε προετοιμασμένοι κατάλληλα να προσερχόμαστε πάντοτε στη κοινώνια των θειων και φρικτών μυστηρίων;

΄ΜΕΤΑ ΦΟΒΟΥ ΘΕΟΥ΄ δεν πρόκειται για φοβία και ταραχή αλλά για βαθύτατο σεβασμό, την ευλάβια που πρέπει να μας κατακλύζει καθώς πλησιάζουμε να ματαλάβουμε τα άχραντα Μυστήρια.Φόβος θεού είναι το ιερότατο σηναίσθημα που γεννιέται στην ψυχή μας από την γνώση από την γνώση ότι το άγιο ποτήριο περιέχει το ζωοπάροχο σώμα και τίμιο αίμα του κυρίου μας για το οποίο ο ψαλμωδός λέγει΄΄ΣΩΜΑ ΧΡΙΣΤΟΥ ΜΑΤΑΛΑΒΑΤΑΙ ΠΗΓΗΣ ΑΘΑΝΑΤΟΥ ΓΕΥΣΑΣΘΕ΄΄

« Πίστεως»

Η προσελευσή μας στα άγια Μυστήρια προυποθέτει τη ακράδαντη πίστη μας ότι αύτο είναι πράγματι το σώμα και το αίμα του χριστού,και αν η γεύση μας λέγει ότι άρτο τρώμε και οίνο πίνουμε η ψυχή μας διατηρεί απαρασάλευτη την βεβαιότητα για την ουράνια πραγματικότητα που κρύβεται πίσω από τα υλικα αυτά είδη.

Η θαυμαστή αυτή μεταβολή συμβαίνει με την ενέργεια του αγίου πνεύματος.αυτο για τον άνθρωπο φαίνεται αδύνατο για τον θεό ,όχι μόνο αδύνατον έιναι αλλά και εύκολο,διότι ό τι αγγίξει το άγιο πνεύμα έχει αγιασθη και μεταβληθή.

«και αγάπης»

Την ώρα τον φρικτόν μυστηρίων ο κύριος απευθύνει στον καθένα μας ξεχωριστάτην ερώτηση που έκανε στον Απ.Πέτρο «φιλείς με»και ασφαλώς περιμένει να ακούση από όλους μας «κύριε συ πάντας οίδας συ γινώσκεις ότι φιλω σε»

Η θερμή άγαπη προς τον χρίστο είναι απαραίτητος παράγοντας για να προσέλθουμε στο άγιο ποτήριο με αγάπη συγχωρητικότητα,είρηνη με τους αδελφούς μας και όλους τους ανθρώπους χωρίς την παραμικρή ψυχρότητα ,έτσι μας θέλει ο κύριος της δόξης για να μας προσφέρει και να έλθει μέσα μας. Έχοντας μέσα του τον θεό ο πιστός νιώθει άφατη γλυκύτητα και χαρά σ ένα κόσμο που συχνά μόνο πίκρα ξέρει να κερνά τον άνθρωπο γέυεται μέσα τουτην αγγαλίασιν του σωτηρίου ,την ψυχή του ωραίζει η ελπίδα της θείας βασιλείας .

Οχυρωμένος στο Θεό ο άνθρωπος δε φοβάται τίποτε. Καμία εχθρότητα, κανένα αντίξοο συμβάν στη ζωή. Νοιώθει την ψυχή του σαν αγρό στον οποίο ήταν κρυμμένος ο ανεκτήμιτος θησαυρός, νοιώθει ο ευτυχέστερος και πλουσιότερος των ανθρώπων που κατέχει τον Θεό και τα σύμπαντα.

Με τη Θεία ευχαριστία ο πιστός χριστιανός υπερβαίνει τη φθορά και το θάνατοα, γιατί ο άρτος της ευχαριστίας είναι φάρμακον αθανασίας, αντίδοτον του μη αποθανείν, όπως μας λέγει (ο Άγιος Ιγνάτιος ο Θεοφόρος) άχραντων μυστηρίων είναι αθανασία ποιοτική, δηλ αθανασία, πνευματική στους κόλπους της θείας Βασιλείας αθανασία ζωής κοντά στον άφθαρτο Θεό, σε αντίθεση με τον πνευματικόν θάνατο, τη ζωή δηλ. την αθάνατη.

Υπάρχουν χριστιανοί που φοβούνται Σεβασμιώτατε και αγαπητοί μου αδελφοί να μεταλάβουν, για να μη κολλήσουν μικρόβια. Αν ήταν έτσι δεν θα ζούσε κανένας από τους ιερείς, επειδή στο τέλος καταλύουν το περιεχόμενο του Αγίου Ποτηρίου, από το οποίο κοινωνούν συχνά εκατοντάδες πιστοί με ποικίλες αρώστιες και όμως κανένας ιερέας δεν έπαθε τίποτε. Το Σώμα και το Αίμα του Ιησού Χριστού είναι πύρ καταναλίσκον και φάρμακον αθανασίας.

Ότον ο Μητροπολίτης Χίου Παντελεήμων (1962) ήταν ιεροκήρυκας Αττικής, πήγε κάποτε να λειτουγήσει στο νοσοκομείο «Σωτηρία». Εκεί του έφεραν οι νοσοκόμοι μια μεγάλη πιατέλα με πολλα κουταλάκια.

-Τι τα φέρατε αυτά; ρώτησε.

-Μας είπαν οι γιατροί να κοινωνήσετε με αυτά τους ασθενείς, αρχίζοντας από τους πιο ελαφρά και προχωρώντας στους πιο βαριά.

Δεν χρειάζονται αυτά, απάντησε με πίστη ο ιερέας, έχω την άγια λαβίδα.

Πραγματικά στη Θεία Λειτουργία κοινώνησε κανονικά τους ασθενείς και ύστερα πλησίασε στην ωραία πύλη για να καταλύσει. Το έκανε αυτό για να το βλέπουν όλοι και να μάθουν οι γιατροί ότι η θεία κοινωνία είναι φωτιά που καιεί τα πάντα.

Σεβασμιώτατε πάτερ και Δέσποτα,

εκφράζοντας το συναίσθημα του εκκλησιάσματος σας ευχαριστόμε που ήρθατε σήμερα ως επίσκοπος της τοπικής εκκλησίας Σταγών και Μετεώρων, ήρθατε λέγω σήμερα στο όμορφο αυτό χωριό ονόματι Καλλιρόη να τελέσετε ως Προεστώς τη θεία ευχαριστία να ευλογήσετε και να αγιασετε το ποίμνιό σας.

Σας ευχαριστούμε διότι ο μεγαλύτερος πατρικός σας πόθος και ο κυριώτερος ποιμαντορικό σας στόχος είναι και θα είναι η συμμετοχή του λαού στην συχνή θ.κοινωνία.

Ευχειθήτε Σεβασμιώτατε όλοι μας να προσερχώμεθα στο ποτήριο της ζωής , μετά φόβου Θεού, πίστεως και αγάπης.

Παρασκευή, 9 Αυγούστου 2013

Δελτίου Τύπου - Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σταγών και Μετεώρων κ. Σεραφείμ

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΣΤΑΓΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΕΩΡΩΝ Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σταγών και Μετεώρων κ. Σεραφείμ Το Σάββατο 2 Νοεμβρίου 2013 θα λειτουργήσει στον Ι. Ναό Αγ. Αθανασίου Τρυγόνας., όπου και θα χειροτονήσει εις Διάκονον τον Υποψήφιο κ. Βασίλειον Γεωργόπουλον. Την Κυριακή 3 του μηνός θα λειτουργήσει στον Ι. Ναό Κοιμήσεως Θεοτόκου Γλυκομηλέας.